Humanized management applied to cooperative principles and practices

a case study in a SICREDI agency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/drd.v9i0.2242

Abstract

Cooperativism is relevant for the promotion and transformation of territorial socioeconomic development. Parallel to this, some principles of cooperativism are based on the assumptions of humanized management, which has increasingly been constituted as a value and competitive differential for organizations. Considering these aspects, this study proposed to identify the interrelationships and applications of humanized management assumptions regarding the principles and practices of cooperativism, with a view to contributing to their development and to the development of credit cooperativism. The methodology used was bibliographic research, documentary research and interviews, from a case study in an agency of the Sicredi das Culturas RS/MG cooperative, located in the northwest region of Rio Grande do Sul. The results allowed to identify interrelationships of the cooperative strategies and practices with the assumptions of humanized management; similarities between the very assumptions of humanized management, allowing its segmentation into three essential purposes (well-being, productivity and integral performance); and proximity to these assumptions and their purposes with cooperative principles. Thus, it is concluded that humanized management has a significant interrelationship with cooperative principles and practices, contributing to the optimization of the fundamentals and actions that permeate the internal and external processes implemented in this scenario, constituting a differential value and competitiveness for the Sicredi agency considered in this study, for its respective cooperative and for the Sicredi system, in the cooperative and credit cooperative market, and society.

Keywords: Humanized Management Cooperative Principles. Credit Cooperativism.

Author Biographies

Juliana da Fonseca Capssa Lima Sausen, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Graduação em Comunicação Social -  Publicidade e Propaganda, Especialização em Marketing, Mestrado em Desenvolvimento Regional, Doutoranda em Desenvolvimento Regional. Bolsista Prosuc/Capes - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Desenvolvimento Regional - Unijuí/RS. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Ijuí. Rio Grande do Sul. Brasil. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4146-8294

Daniel Knebel Baggio, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Possui graduação em Administração pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI - 2005), Mestrado em Contabilidade e Finanças - Universidad de Zaragoza (2007) e Doutorado em Contabilidade e Finanças - Universidad de Zaragoza (2012) revalidado pela Universidade de São Paulo (USP) em Controladoria e Contabilidade. Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da UNIJUI e do Programa de Pós-Graduação em Gestão Estratégica de Organizações da Universidade Regional Integrada (URI). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Ijuí. Rio Grande do Sul. Brasil.

Maria Margarete Baccin Brizolla, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Doutora em Ciências Contábeis e Administração pela FURB/SC (2016) e Pós Doutorado em Contabilidade na UFSC/SC  (2018). Professora do Program de Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Regional - DACEC; e PPG Mestrado em Ciências Ambientais e Sustentabilidade - DEAg - DCVIDA - DCJS - DACEC. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Ijuí. Rio Grande do Sul. Brasil. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5120-0729

Adelar Francisco Baggio, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Doutorando em Desenvolvimento Regional Linha de Pesquisa Gestão Empresarial - UNIJUI. Mestre em Economia Rural – UFRGS. Professor do Curso de Administração na UNIJUI. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Ijuí. Rio Grande do Sul. Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1181-7983

Taísa Schefer Roveda, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Doutoranda em Desenvolvimento Regional Linha de Pesquisa Gestão Empresarial - UNIJUI. Mestre em Gestão Estratégica de Organizações (URI). Graduada em Administração. Bolsista Fapergs. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Ijuí. Rio Grande do Sul. Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4457-153X

Published

2019-09-19

How to Cite

Sausen, J. da F. C. L., Baggio, D. K., Brizolla, M. M. B., Baggio, A. F., & Roveda, T. S. (2019). Humanized management applied to cooperative principles and practices: a case study in a SICREDI agency. DRd - Desenvolvimento Regional Em Debate, 9, 563–582. https://doi.org/10.24302/drd.v9i0.2242

Issue

Section

Artigos