Contestado memory box

a transdisciplinary teaching approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/drd.v13.4739

Abstract

School teaching on the Contestado Movement has been superficial historically, incorrect or even non-existent. However, new and creative experiences have been contributing to the expansion of knowledge about it, promoting regional identities. An interdisciplinary teaching methodology on the Contestado is presented, by didactic material Memory Box. This it was conceived, which was presented to other educators through a workshop. The results were obtained from the report of educators who applied the methodology in the classroom. There was an intense awakening of attention and generation of expectations in the students before the presentation of the content. The Memory Box can be used not only for teaching the Contestado, but also for rescuing family and ancestral memories. This approximation of the teacher's relationship with his students brings an enchantment to the classroom, opening a fundamental transdisciplinary space for patrimonial education and citizenship.

Keywords: Patrimony; Belonging; Citizenship; Interdisciplinarity; Education.

Author Biographies

Eduardo do Nascimento, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutor em Ciência e Engenharia de Materiais. Instituto Federal de Santa Catarina. Caçador. Santa Catarina. Brasil. Docente, realiza pesquisas nas áreas da educação profissional e tecnológica, da formação docente, das metodologias interdisciplinares, da cidadania e identidade.

Patricia Frangelli Bugallo Lopes do Nascimento, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutora em Geografia Cultural. Instituto Federal de Santa Catarina. Caçador. Santa Catarina. Brasil. Docente, possui interesse na geografia da religião, na geopolítica da região do Contestado, nos estudos culturais de saberes ancestrais e nas relações complexas entre educação e interdisciplinaridade.

Letíssia Crestani , Museu Histórico e Antropológico do Contestado

Mestre em Patrimônio Cultural e Sociedade. Museu Histórico e Antropológico do Contestado. Caçador. Santa Catarina. Brasil. Museóloga, trabalha com as temáticas de museus, acervos, patrimônio cultural, representações sociais em museus e memória.

Lucinei Xavier Paes, Caçador (SC). Secretaria Municipal de Cultura

Bacharel em Artes Cênicas. Secretaria Municipal de Cultura. Caçador. Santa Catarina. Brasil. Contadora de histórias, atriz e produtora cultural.

Márcia Janete Espig, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em História. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas. Rio Grande do Sul. Brasil. Docente, tem experiência na área de História, com ênfase em Teoria e Metodologia da História, Acervos Históricos e História do Brasil. Possui publicações e pesquisas em andamento sobre messianismos no Brasil, notadamente sobre o Movimento do Contestado.

Published

2023-11-06

How to Cite

Nascimento, E. do, Nascimento, P. F. B. L. do, Crestani , L., Xavier Paes, L., & Espig, M. J. (2023). Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach. DRd - Desenvolvimento Regional Em Debate, 13, 461–481. https://doi.org/10.24302/drd.v13.4739

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)