Environmental education and intervention of the Lajeado Sabão microbasin, in Concórdia-SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/drd.v10i0.3013

Abstract

The purpose of this article is to present the process of an environmental pedagogical experience developed at the Professor Olavo Cecco Rigon Basic Education School, located in the hydrographic watershed of the Rio Lajeado Sabão, in the municipality of Concórdia-SC. In 2016, the project entitled “Knowing and interacting with and in the School's watershed” started, financed by the National Water Agency and the Higher Education Personnel Improvement Coordination. The methodology adopted includes action research, applied exploratory, bibliographic, field and qualitative. Among the results obtained are the development of pedagogical works on the theme of water generation, on the implementation of practices or social technologies for water management, governance and preservation and on the production of educational teaching materials. Based on the theme, the research developed environmental education in an interdisciplinary and continuous way with students, volunteers, the population surrounding the watershed, in addition to implementing intervention projects in the spaces mentioned.

Keywords: Waters. Regional Development. Basic Education. Environment.

Author Biographies

Jairo Marchesan, Universidade do Contestado

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), 1997. Docente do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional da Universidade do Contestado (UnC). Canoinhas. Santa Catarina. Brasil.

Sandro Luiz Bazzanella, Universidade do Contestado

Doutor em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Docente do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional da Universidade do Contestado (UnC). Canoinhas. Santa Catarina. Brasil.

Maria Luiza Milani, Universidade do Contestado

Possui graduação em Serviço Social pela Faculdade Espírita do Curitiba (1992), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Atualmente é professora titular da Universidade do Contestado. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Serviço Social Aplicado; gestão pública. Atua nos seguintes temas: Direitos sociais - políticas públicas e políticas sociais; saúde, assistência social, criança e adolescentes, idoso, jovens, gênero, cultura e desenvolvimento(s). É coordenadora e professora do Programa do Mestrado em Desenvolvimento Regional da UnC

Argos Gumbowsky, Universidade do Contestado

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional da Universidade do Contestado (UnC). Canoinhas. Santa Catarina. Brasil.

 

Published

2020-10-29

How to Cite

Marchesan, J., Bazzanella, S. L., Milani, M. L., & Gumbowsky, A. (2020). Environmental education and intervention of the Lajeado Sabão microbasin, in Concórdia-SC. DRd - Desenvolvimento Regional Em Debate, 10, 1235–1257. https://doi.org/10.24302/drd.v10i0.3013

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>