SWOT analysis in customer service company perspective

Authors

  • Renato Fabiano Cintra Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/MS) https://orcid.org/0000-0003-2887-5610
  • Mariana Sayuri Yamasaki Cruz Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Tadeu Gandolfo Kochi Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/MS)
  • Ivano Ribeiro Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

DOI:

https://doi.org/10.24302/agora.v27.3837

Abstract

SWOT analysis is a strategic planning analysis tool that assists in identifying the internal environment (strengths and weaknesses) and external environment (opportunities and threats) in order to provide survival, maintenance, growth and development of the company. In this context, the present study aimed to analyze a company based on its SWOT analysis. The company analyzed was a swimming school, with children and adults as public. In the collection of the data, a questionnaire structured in: internal aspects (attendance, physical aspects, swimming pools and administrative) and external aspects (other items) was applied to the clients. A descriptive analysis of the results was carried out and the Wilcoxon test was used to validate the hypotheses. In the view of users, the company has more strengths than weak ones, and its opportunities are greater than threats. The work contributes to a different look at the use of SWOT analysis.

Keywords: SWOT. Strategic planning. Tourism.

Author Biographies

Renato Fabiano Cintra, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/MS)

Doutor em Administração pelo PPGA-UNINOVE/SP (2018), Mestre em Administração pelo PPGA-UEL/PR (2013) e Funcionário Público Federal - Administrador (2012) na UFGD. Professor permanente do Mestrado Profissional de Administração Pública da UFGD e líder do grupo de pesquisa Administração e Política Pública.

Mariana Sayuri Yamasaki Cruz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Graduação em Turismo pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Tadeu Gandolfo Kochi, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/MS)

Mestrando no Programa de Administração Pública da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Ivano Ribeiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho - PPGA / Uninove, 2016 (Bolsista CAPES). Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná - PPGADM / UFPR, 2012 (Bolsista CAPES). Especialista em Gestão Estratégica pela UNIOESTE, 2008. Especialista em Ciências Sociais Aplicadas à Analise Regional pela UNIOESTE, 2006. Bacharel em Administração pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, 2004. Professor do Centro de Ciências Sociais Aplicadas e da linha de Estratégia e Competitividade do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Administração da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Editor Associado da Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE). Editor chefe da Revista Competitividade e Sustentabilidade - ComSus. Líder do Grupo de Pesquisa em Estratégia e Competitividade - GPEC. Líder do tema Estratégia Comportamental / Divisão ESO da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração - ANPAD. Pesquisa principalmente nas áreas de estratégia e tomada de decisão, aspectos comportamentais da estratégia, com ênfase em métodos quantitativos e análise de dados numéricos.

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Published

2022-07-26

How to Cite

Cintra, R. F., Cruz, M. S. Y., Kochi, T. G., & Ribeiro, I. (2022). SWOT analysis in customer service company perspective. Ágora : Revista De divulgação científica, 27, 95–116. https://doi.org/10.24302/agora.v27.3837

Issue

Section

Artigos