Teaching and corporeality: for an ethical use of the body

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/prof.v11.5570

Abstract

The article, of a critical and hermeneutic reconstructive nature, aims to reflect on teaching, signalling an ethical perspective for education and the use of the body. The reflections focus on the idea of replacing the conception of education as ‘action’ with the conception of education as the ‘use of bodies’, pointing out that this is a challenging but effective approach to humanisation and the development of greater sensitivity towards the body and human life in general. We believe that Agamben's analytical categories can contribute to re-signifying the education of the body. This is not just any education. It is an education that promotes a new politics with an ethical dimension, making teaching a practice of freedom. This is possible by using the Agambenian devices of profanation and inoperability as a way of life, converting them into a critical and transformative experience, providing another perspective on the education of corporeality, so as to make the use of the body a more humanised, loving, tender and sensitive practice.

Keywords: education; corporeality; Agamben.

Author Biographies

Patricia Carlesso Marcelino, Universidade do Oeste de Santa Catarina; Universidade de Passo Fundo

Doutora e  Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF-RS); Especialista em Docência na Saúde (UFRGS); Especialista em Arteterapia e, em Atividade Física e Qualidade de Vida (UPF-RS); Profissional de Educação Física, Arteterapeuta Junguiana e Pedagoga; Pesquisadora e Membro dos Grupos de Pesquisa NUPEFE,  GEEDE, Pesquisa, Teoria e Práxis Pedagógica (UPF-RS) e do Grupo de Estudos sobre Processos Pedagógicos e Políticas de Educação Superior em Santa Catarina -  GEPPPPES-SC.

Eldon Henrique Mühl, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas ( UNICAMP).  Professor do Instituto de Humanidades, Ciências, Educação e Criatividade (IHCEC)  e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade de Passo Fundo (UPF- RS). Associado à Comissão dos  Direitos Humanos de Passo Fundo (CDHPF) e à Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos (ReBEDH).

Published

2024-12-18

How to Cite

Marcelino, P. C., & Mühl, E. H. (2024). Teaching and corporeality: for an ethical use of the body. Profanações, 11, 500–521. https://doi.org/10.24302/prof.v11.5570

Issue

Section

Artigos