God's bureaucrat priest, teachers of the state

the kingdom and glory of Giorgio Agamben

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/prof.v10.4939

Abstract

This papper seeks to think about a possible articulation between the archeology of glory thought by Agamben in his longitudinal project of the historical constitution of Homo Sacer, with the action of biopolitics implicit in the bureaucratization of educational processes that weigh on the current school context. Making use of the problematization of the device of glory as a bipolar machine of strategic management, we ask ourselves, on the one hand, about the conditions of possibilities for an emergence of messianism and, on the other hand, the resistance to bureaucratism in the school as practices of insurrection and deactivation of power devices. The first moment of the text is dedicated to trying to understand the relations between Agamben's archaeological method and the bureaucratic evocation of the trinity as a device of capture and governmentality. The second moment is dedicated to the relationship between messianism and the end of times from the idea of homo sacer and the propagated pedagogical innovations of entrepreneurship, in the anti-bureaucratic attacks on education as a performative framework of insurrectionary life. Our final considerations are dedicated to exploring the possible tensions and deactivations of power and governmentality devices in the reflections proposed by Agamben, with a view to bureaucratism and entrepreneurship in school pedagogies.

Key words: Giorgio Agamben; Homo sacer; bureaucracy; school pedagogy.

Author Biographies

Rodrigo Diaz de Vivar y Soler, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutor em Filosofia pela UNISINOS. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Professor Colaborado do Programa de Pós-Graduação em Educação e Professor do Departamento de Psicologia da FURB.

Celso Kraemer, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Possui graduação em Filosofia, com Habilitação em Filosofia, Sociologia e História, pela Fundação Educacional de Brusque (1990), mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2003) e doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2008). Professor titular de Filosofia da Universidade Regional de Blumenau, desde 1991, instituição na qual atua junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado em Educação, e nos cursos de graduação e especialização e professor de filosofia na Faculdade São Luiz, desde 2002. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia contemporânea, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, capacitação docente, ética e política, e história da filosofia. Coordenou o PIBID Interdisciplinar em Direitos Humanos entre 2010 e 2076. Pesquisa a temática da filosofia contemporânea, da sociedade, da educação e da sexualidade, com ênfase em Michel Foucault.

Rafael Araldi Vaz, UNIPLAC

Doutor em História pela UFSC. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIPLAC.

Camila Gabriela Pollnow, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Mestranda em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Blumenau. Santa Catarina. Brasil.

Published

2023-11-10

How to Cite

Soler, R. D. de V. y, Kraemer, C., Vaz, R. A., & Pollnow, C. G. (2023). God’s bureaucrat priest, teachers of the state: the kingdom and glory of Giorgio Agamben. Profanações, 10, 602–618. https://doi.org/10.24302/prof.v10.4939

Issue

Section

Artigos