Disinstituting the act and freeing the power of reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/prof.v10.4686

Abstract

The aim of the paper is to analyze some theoretical fragments of Friedrich Nietzsche, Gilles Deleuze and Michel Foucault on the activation of the potency of reading and writing within/against the university. From a lecture by Paulo Freire, there was a change of meaning in relation to the act of reading and writing when united with the interpretative key of potency, in the aristotelian sense, revisited by Giorgio Agamben. The study, thus, envisions passages from the structural reading of Victor Goldschmidt as an example of language sovereignty linked to authorship, intellectual property, disempowerment and the work. Likewise, the text suggests forms of disinstitution of this sovereignty through experiences of thought and the activation of potency in readings and writings, outside and inside the university. Therefore, it is noted that the activation of potency, in contrast to the unidimensionality of the act, in the actions of reading and writing, is in the recognition of power-o-no, in the un/work and in the “death” of the author.

Key words: Reading. Writing. Potency. Disinstitution. Un/work.

Author Biographies

Andityas Soares de Moura Costa Matos, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Direito e Justiça pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, Brasil). Pós-Doutor em Filosofia do Direito pela Universitat de Barcelona (Catalunya). Doutor em Filosofia pela Universidade de Coimbra (Portugal). Professor Associado de Filosofia do Direito e disciplinas afins na UFMG. Professor Visitante na Universitat de Barcelona (2015-2016) e na Universidad de Córdoba (Espanha, 2021-2022). Pesquisador Residente no IEAT entre 2017 e 2018. E-mails: vergiliopublius@hotmail.com e andityas@ufmg.br Mais artigos em: https://ufmg.academia.edu/AndityasSoares.

Antonio Lopes Almeida Neto, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (2023). Mestre em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (2023). Graduado em Direito pela Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde (2020). Recebeu a concessão da Láurea Acadêmica entre os concluintes de 2020 pelo Conselho Universitário da Universidade de Pernambuco durante o Bacharelado em Direito. Membro do 'G-Pense!¿ - Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias' (UPE | CNPq). Membro do Grupo de Pesquisa 'O estado de exceção no Brasil contemporâneo: para uma leitura crítica do argumento de emergência no cenário político-jurídico nacional' (UFMG | CNPq). Integrante do projeto de pesquisa coletivo: 'Filosofia Radical e Teoria Crítica do Direito e do Estado' (PPGD/UFMG). Membro dos projetos de extensão 'Programa de Apoio e Acompanhamento para Acesso à Pós-graduação Stricto Sensu' (UPE) e do 'Papo de Quinta - Ciclo de Debates Insurgentes' (UPE). Possui interesse nas seguintes áreas: Teoria Geral do Direito, Filosofia do Direito, Epistemologia Jurídica e Educação Jurídica.

Published

2023-05-16

How to Cite

Matos, A. S. de M. C., & Almeida Neto, A. L. (2023). Disinstituting the act and freeing the power of reading and writing. Profanações, 10, 133–167. https://doi.org/10.24302/prof.v10.4686

Issue

Section

Artigos