Solidarity economy and markets

the different strategies of economic undertakings solidaries

Authors

  • Roberto Rautenberg Fundação Universidade Regional de Blumenau
  • Valmor Schiochet Fundação Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.24302/prof.v6i0.1861

Abstract

This paper addresses the question of Solidary Economy and its strategies of insertion and criation of markets. At first, establishes the problematic from a Report elaborate by National Secretary of Solidary Economy considering the evidences of National System of Information of Solidary Economy (Brasil, 2013). One of main questions introduces the problematic of trading, considering the contradictions between the principles and the practices of Solidary Economy compared with the requirements and embarrassments of conventional market. The paper presents three experience of relation with the markets of Entrepreneurship in Solidary Economy situated in the Region of Itajaí Middle Valley. Those are experiences that allow us to characterize three differences strategies of trading. Inclusion into conventional market through middlemen, inclusion into institutional market and practices of fair and solidary trade with the establishment of direct relationships between producers and consumers.

Keywords: Solidarity Economy. Self-management. Markets. Recyclable. Organic. Services.

Author Biographies

Roberto Rautenberg, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional de Blumenau (PPGDR/FURB). Possui especialização em ensino fundamental, médio e superior, pela Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas, FACISA/CELER. Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Regional de Blumenau (2009). Exerce os cargos de presidente da instituição Cooperativa de Terraplanagem e Transporte (COOPERTTRAN), Coordenador do projeto de ações municipais integradas de Economia Solidária para o desenvolvimento local visando a superação de extrema pobreza. É supervisor de disciplinas de Sociologia Crítica, Sociedade da Informação e Conhecimento e Seminário,no Centro Universitário Leonardo Da Vinci (Indaial, SC), nos cursos de Sociologia e Filosofia . Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Econômica. Concentra suas pesquisas nos temas de Cooperativismo, Economia Solidária, Autogestão e Desenvolvimento Regional. Colunista do jornal A Voz da Razão.

Valmor Schiochet, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (1998). Possui graduação em Estudos Sociais pela Fundação Educacional de Brusque (1984), mestrado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (1988) Professor da Fundação Universidade Regional de Blumenau desde 1987 no Departamento de Ciências Sociais e Filosofia e no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional.

Published

2019-04-25

How to Cite

Rautenberg, R., & Schiochet, V. (2019). Solidarity economy and markets: the different strategies of economic undertakings solidaries. Profanações, 6, 77–104. https://doi.org/10.24302/prof.v6i0.1861

Issue

Section

Artigos