Public policy and its relations with regional development and competitiveness

analysis of the catarinense apparel and accessories industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/drd.v9i0.2165

Abstract

This paper analyzes socioeconomic characteristics of the catarinense apparel and accessories industry, and the main influential public policies in the period of 2001-2015. Public policies provide development at the national, regional and local levels, as well as in the operational environment of firms.  In this sense, combining government actions to the competitive environment is a way to contribute and influence employment and income levels. In this perspective, the literature considers that relationships between firm-environment are interdependent, with mutual influences between each of them. Thus, the State has an important contributory role to regional and competitive development of firms. Through deductive and historical methods, this study describes and analyzes the sector’s main socioeconomics data. The study will also explore secondary data through a quantitative approach and employs, as a research strategy, document analysis and content analysis as a research technique. Based on these considerations, this work brings together a wide range of socioeconomic sector data, evaluates its main clusters in Brazil, refines business transactions, and identifies the major public policies related to regional development. The results show an industry expansion, based on small businesses, with increasing value of production and revenue. The funding sources are mainly federal, showing a vertical alignment between governments. The Santa Catarina cluster is representative of the national level and hold a trade balance positive is persistent.

Keywords: Firm-government relations. Socioeconomic analysis. Sectoral clusters. Regional Development.

Author Biographies

Wilciney José Villan, UNESC/PPGDS

Doutorando em Administração de Empresas - UNISINOS, Mestre em Desenvolvimento Socioeconômico - UNESC (2016), Bacharel em Administração de Empresas - UNESC (2013), Integrante do grupo de pesquisa GLOBAL: Estudos em Estratégia, Gestão e Negócios Internacionais - UNISINOS, Integrante do grupo de pesquisa GEComD: Grupo de Pesquisa em Estratégica, Competitividade e Desenvolvimento - UNESC, Coordenador do grupo de pesquisa GPELI: Grupo de Pesquisa em Estratégia, Liderança e Inovação - FVA, Professor do curso de Administração de Empresas da Faculdade do Vale do Araranguá (FVA), compondo o Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Administração de Empresas e Coordenador adjunto dos cursos de Administração de Empresas e Ciências Contábeis da Faculdade do Vale do Araranguá

Sílvio Parodi Oliveira Camilo, UNESC/PPGDS

Pós-doutorado em Ciências Contábeis-PPGC-UFSC. Doutorado em Administração e Turismo pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Mestrado em Administração e Negócios, com ênfase em estratégia empresarial (PUC/RS). Pós-graduação em Finanças das Empresas, em nível de especialização (UFRGS). Graduado em Administração de Empresas pela Faculdade Porto Alegrense de Ciências Contábeis e Administração. Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Graduação em Ciências Econômicas (UNISUL). Estudante de Filosofia (UNISUL). Lider do Grupo de Pesquisa Estratégia e Competitividade -GEComD (UNESC); e membro do GP Estudos em Estratégia e Performance- GEEP (UNIVALI/SC). Professor de Pós-graduação do Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Socioeconômico - PPGDS (UNESC). Tem interesse em pesquisa nos seguintes temas: Finanças, Estratégia, Governança Corporativa, Determinantes da Inovação e Procedimentos Metodológicos de Pesquisa. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD) nas áreas temáticas de Estratégia, Finanças e Contabilidade.

Published

2019-08-27

How to Cite

Villan, W. J., & Camilo, S. P. O. (2019). Public policy and its relations with regional development and competitiveness: analysis of the catarinense apparel and accessories industry. DRd - Desenvolvimento Regional Em Debate, 9, 542–562. https://doi.org/10.24302/drd.v9i0.2165

Issue

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Artigos