The Mendanha region

an emerging real estate marketing in Goiânia, Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/drd.v9ied.%20esp..2127

Abstract

The attribution of use value, and mainly of exchange value to the land is so far well consolidated, and hence makes the land one of the most profitable and efficient sources of land rent in the city through actions of the State and real estate agents. Real estate speculation is one of the main elements in the process of urban expansion. It is in this sense that urban interventions became part of the daily life in contemporaneous cities, and are even in speeches about political and economic and sustainable development that hide their true intentions: real estate overvaluation of urban areas. This process is not different in Goiânia, and have been present in the urban history of this planned city. An example of that is the Mendanha Region, subject of this work, that developed amid socio-spatial segregation, public and private urban interventions, and real estate valuation, which has transformed this urban space into a new real estate market.

Key words: Real estate speculation. Urban intervention. Goiânia. Mendanha Region.

Author Biographies

Dayane Lino de Souza, Rede Estadual de Ensino Básico do Estado de Mato Grosso

Mestre em Desenvolvimento e Planejamento Territorial pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2015). Graduada em Geografia, atualmente professora na Rede Estadual de Ensino Básico do Estado de Mato Grosso. Rede Estadual de Ensino Básico do Estado de Mato Grosso.

Deusa Maria Rodrigues Boaventura, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Graduada e Mestre e Doutora em Arquitetura e Urbanismo. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás), atuando no Programa de Mestrado em Desenvolvimento e Planejamento Territorial e do Mestrado em História, e na Universidade Estadual de Goiás (UEG). Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Lúcia Maria de Moraes, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Arquiteta e Urbanista, Doutora em Estruturas Ambientais Urbanas. Atualmente, é professora do curso de Arquitetura e dos programas de mestrado em Serviço Social (MSS) e em Desenvolvimento e Planejamento Territorial (MDPT) da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás). Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Aristides Moysés, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Economista, Doutor em Ciências Sociais. Professor e pesquisador do Programa de Mestrado em Desenvolvimento e Planejamento Territorial e professor titular do Departamento de Economia da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás). Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Published

2019-05-16

How to Cite

Souza, D. L. de, Boaventura, D. M. R., Moraes, L. M. de, & Moysés, A. (2019). The Mendanha region: an emerging real estate marketing in Goiânia, Goiás. DRd - Desenvolvimento Regional Em Debate, 9(ed. esp.), 43–61. https://doi.org/10.24302/drd.v9ied. esp.2127