The influence of culture in the adoption of technological innovations by students of the high school of Florianópolis private schools

a case study

Authors

  • José Lindolfo Deschamps Junior Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Alexssandro Pereira de Couto UNISUL – Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Denise Del Prá Netto Machado UNISUL – Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Nei Antonio Nunes UNISUL – Universidade do Sul de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.24302/drd.v9i0.1886

Abstract

Abstract

The present study aims to identify the influence of culture in the adoption of technological innovations in students of the private education network in Florianópolis. A survey was carried out with the application of 250 questionnaires in students from the 1st to 3rd year of high school in a network of private schools in the city of Florianópolis. This study provides a quantitative approach with the frequency analysis of the responses and the use of the Analysis of Variance or ANOVA technique. As a result, students' tendency to individualism and the low power distance were perceived. In the dimension of adoption of technological innovation, the indices showed a high tendency of the students to adopt innovations.

Key Words: Technologic Innovation. Dimensions of Culture. Educational Institution.

Author Biographies

José Lindolfo Deschamps Junior, Universidade do Sul de Santa Catarina

Mestrando em Administração

Pesquisador da área de inovação e tecnologia

Alexssandro Pereira de Couto, UNISUL – Universidade do Sul de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade da Região de Joinville (2008), Pós-graduação em administração pela Universidade Franciscana do Paraná (2010) e discente do curso de Mestrado em Administração da Unisul em Florianópolis SC.

Denise Del Prá Netto Machado, UNISUL – Universidade do Sul de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC - (1984), mestrado também pela UFSC (1996), doutorado em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - SP - EAESP/FGV - (2004) e Pós-Doutorado pela Universidade de Brasília (UnB) Programa de Pós Graduação em Administração (PPGA) ? Grupo de Pesquisa CULTI. Atuou como professora titular na Universidade Regional de Blumenau (FURB) nos Programas de Pós-Graduação em Administração (mestrado), Pós-Graduação em Ciências Contábeis e Administração (mestrado e doutorado) no período de 1988 à agosto de 2015. Atualmente é professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade do Sul de Santa Catarina - PPGA/UNISUL e membro do Comitê Científico da área de Gestão Ciência, Tecnologia e Inovação (GCT&I) da ANPAD.

Nei Antonio Nunes, UNISUL – Universidade do Sul de Santa Catarina

Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Em Ciências Humanas da UFSC (PPGICH). Bacharel em Filosofia (UFSC), Mestre em Educação (UFSC) e Doutor em Sociologia Política (UFSC). Em 2011, fez o Estágio de Doutorado (Modalidade Sanduíche) no Departamento de História e Estudos Políticos e Internacionais (DHEPI) da Universidade do Porto (Portugal). Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Brasil.

Published

2018-12-30

How to Cite

Deschamps Junior, J. L., Couto, A. P. de, Machado, D. D. P. N., & Nunes, N. A. (2018). The influence of culture in the adoption of technological innovations by students of the high school of Florianópolis private schools: a case study. DRd - Desenvolvimento Regional Em Debate, 9, 42–58. https://doi.org/10.24302/drd.v9i0.1886

Issue

Section

Artigos