Social entrepreneurship

study of the representations of artisan women from Barbacena-MG

Authors

  • Parley Lopes Bernini da Silva Universidade Federal de Viçosa https://orcid.org/0000-0001-9278-1235
  • Jussara Cândida Soares Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais
  • Lidiane Cristina Alves Carneiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais
  • José Carlos de Cnop Siqueira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.24302/agora.v27.3764

Abstract

The article explores the theme of social entrepreneurship and how it correlates in the modus vivendi of women artisans in Barbacena -MG who informally participate in the free handicraft fairs in the municipality, as well as the meanings that they attribute to their marketing practice that results in their inclusion / social exclusion. To this end, the bibliographic review and the application of 12 semi-structured questionnaires became the foundation of this essay. The analysis, anchored in the themes of Entrepreneurship and Social Entrepreneurship, allowed to map polysemic aspects of women's representations with regard to their position in this niche market, notably perceived in the literature as an instrument for evading the precariat. The study concludes that the protagonists attribute multiple meanings to their performance in this context, such as that their product, before assuming financial value, receives subjective issues such as personal fulfillment and status vis-à-vis the group they participate in and the society they integrate.

Keywords: Entrepreneurship; Woman; Barbacena –MG.

Author Biographies

Parley Lopes Bernini da Silva, Universidade Federal de Viçosa

Gestor de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Barbacena, mestrando em Extensão Rural no Programa de Pós-GRadação em Extensão Rural do Departamento de Economia Rural vinculado à Universidade Federal de Viçosa -MG (PPGER/DER/UFV).

Jussara Cândida Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais

Bacharela em Administração pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Barbacena.

Lidiane Cristina Alves Carneiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais

Bacharela em Administração pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Barbacena.

José Carlos de Cnop Siqueira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais

Especialista em Administração Financeira. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Barbacena.

Published

2022-02-17

How to Cite

Silva, P. L. B. da, Soares, J. C., Carneiro, L. C. A., & Siqueira, J. C. de C. (2022). Social entrepreneurship: study of the representations of artisan women from Barbacena-MG. Ágora : Revista De divulgação científica, 27, 23–44. https://doi.org/10.24302/agora.v27.3764

Issue

Section

Artigos